Page 52 - ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ 2023-2024 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΥΛΟΤΥΜΠΟΥ
P. 52

Δημιουργία
                    50

                                                                     Το κάπνισμα είναι εξάρτηση
                                                                                      Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνάς
                                                                                      μας:
                                                                     Περίπου 90% των νέων καπνιστών είναι   Τρόποι αντιμετώπισης του
                                                                                                             καπνίσματος
                                                                     έφηβοι οι οποίοι, δεν αντιλαμβάνονται τις
                                                                                      1. Παράγοντες που οδηγούν τους μαθητές
                                                                     αρνητικές επιπτώσεις του καπνίσματος. Οι   στο κάπνισμα είναι:
                                                                                                         1. Συμμετοχή των μαθητών σε αθλητικές
                                                                    νεαροί καπνιστές πιστεύουν ότι θα είναι σε
                                                                    θέση να ελέγξουν και να σταματήσουν τη   ❖  Ο φόβος για απόρριψη από ομάδα   δραστηριότητες, περιβαλλοντικά
                                                                                        μαθητών          προγράμματα και συμμετοχή σε δράσεις
                                                                                                         που αφορούν φιλανθρωπικούς
                                                                    συνήθεια του καπνίσματος μόλις το
                                                                    θελήσουν. Η νικοτίνη είναι ισχυρή   ❖  Το άγχος, ο θυμός, η λύπη      σκοπούς.

                                                                    εξαρτησιογόνα ουσία διότι κατευθύνεται   ❖  Η μαγκιά
                                                                                       ❖  Η περιέργεια    2. Αυστηρή εποπτεία στα σχολεία και
                                                                    αμέσως στον εγκέφαλο και προκαλεί
                                                                                       ❖  Η έλλειψη επικοινωνίας με τους   αυστηρότερες ποινές.
                                                                    σημαντική αύξηση της ντοπαμίνης, έτσι

                                                                    δύσκολα μπορεί ένας έφηβος να   γονείς/κηδεμόνες      3. Αυστηρότεροι νόμοι για τους ενήλικες
                                                                                                        καπνιστές και τους ιδιοκτήτες των
                                                                    απεξαρτηθεί αφού ο εγκέφαλος ελέγχει τα
                                                                    αισθήματα ευχαρίστησης.   2. Όσο αφορά τον εθισμό  στη νικοτίνη λόγω   κέντρων αναψυχής.

                                                                                     παθητικού καπνίσματος και αν οι
                                                                                     υπερπροστατευτικοί γονείς έχουν   4. Οι γονείς και οι δάσκαλοι/καθηγητές
                                                                                                        να ψάξουν το μέσα του παιδιού και τους
                                                                                     περισσότερες πιθανότητες να έχουν παιδιά   λόγους που οδήγησε το παιδί στο

                                                                                     που να καπνίζουν, δεν υπάρχουν σαφείς   κάπνισμα και να βρουν τρόπους να το
                                                                                     απόψεις.           σταματήσει. Πάνω απ’ όλα είναι η
                                                                                                        αυτοπεποίθηση στο κάθε παιδί.
                                                                                      3. Η ενημέρωση που γίνεται για βλαπτικές
                                                                                     συνέπειες του καπνίσματος δεν είναι     5. Καλύτερη επικοινωνία
                                                                                                        γονιών/κηδεμόνων και σχολείου και να
                                                                                     επαρκής από την κοινότητα και το σχολείο.    υπάρχουν πιο πολλές και συχνές


                                                                                     4. Κατά τη συντριπτική πλειοψηφία των   ενημερώσεις (σεμινάρια) στο σχολείο
                                                                                     μαθητών, όταν οι γονείς/κηδεμόνες είναι   μικρότερης ηλικίας.
                                                                                                        από ειδικούς και για τα παιδιά

                                                                                     καπνιστές, επηρεάζουν τα παιδιά τους  τα

                                                                                     οποία, τείνουν να ξεκινούν το κάπνισμα πιο
                                                                                                       6.  Να γίνεται καλύτερη ενημέρωση των
                                                                                     εύκολα. Οι καθηγητές καπνιστές επηρεάζουν   γονιών/κηδεμόνων για τις βλαπτικές
                                                                                     λιγότερο τους μαθητές.   συνέπειες του καπνίσματος ώστε να
                                                                                                       είναι πιο καταλυτική η σχέση που
                                                                                                       διαμορφώνει το παιδί με το τσιγάρο.
                                                                                                       7. Συναντήσεις με άτομα που βίωσαν τις
                                                                                                       συνέπειες λόγω τσιγάρου.

         «Οι πολλαπλές διαζηάζεις ηοσ καπνίζμαηος,                 Περιβαλλοντικές πληροφορίες            Εναντίον του Καπνίσματος, 31 Μαΐου.
                                                                                                       8. Διαφώτιση για την Παγκόσμια Ημέρα

                η περίπηωζη ηοσ ζτολείοσ μας»

        Ειζαγωγή: Τν θάπληζκα είλαη κηα παιηά ζπλήζεηα πνπ έθεξαλ ζηελ Δπξώπε νη Ιζπαλνί ην 16 ν  αηώλα, καδί κε ηελ θαιιηέξγεηα ηνπ θαπλνύ. Από ηε θαύζε ηνπ ηζηγάξνπ              από το τσιγάρο;    Διεξήχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος
                                                                   Τα τσιγάρα βλάπτουν  όχι μόνο την υγεία μας
                                                                                                        Η έρευνά μας
         παξάγνληαη ρηιηάδεο νπζίεο, ηνμηθέο, κεηαιιαμηνγόλεο θαη θαξθηλνγόλεο. Πεξίπνπ 90% ησλ λέσλ θαπληζηώλ είλαη έθεβνη νη νπνίνη δελ αληηιακβάλνληαη ηηο αξλεηηθέο επηπηώζεηο
                                                                   αλλά και τον πλανήτη μας.
         ηνπ θαπλίζκαηνο. Οη λεαξνί θαπληζηέο πηζηεύνπλ όηη ζα είλαη ζε ζέζε λα ειέγμνπλ θαη λα ζηακαηήζνπλ ηε ζπλήζεηα ηνπ θαπλίζκαηνο κόιηο ην ζειήζνπλ. Η ληθνηίλε είλαη ηζρπξή
                                                                   Γνωρίζετε  ότι:
         εμαξηεζηνγόλα νπζία δηόηη θαηεπζύλεηαη ακέζσο ζηνλ εγθέθαιν θαη πξνθαιεί ζεκαληηθή αύμεζε ηεο ληνπακίλεο, έηζη  δύζθνια κπνξεί έλαο έθεβνο λα απεμαξηεζεί αθνύ ν
                                                                                                       «Οι πολλαπλές διαστάσεις του καπνίσματος,
                                                                                                      η περίπτωση του σχολείου μας»
         εγθέθαινο ειέγρεη ηα αηζζήκαηα επραξίζηεζεο. Μέζα από ηο πρόγραμμα PAFSE  αλαπηύμακε  ελλνηνινγηθή  θαη επηζηεκνινγηθή θαηαλόεζε γηα επηζηεκνληθέο έλλνηεο πνπ
         αθνξνύλ  ζηε δνκή θαη ιεηηνπξγία ηνπ αλαπλεπζηηθνύ ζπζηήκαηνο ηνπ αλζξώπνπ, ζηηο αζζέλεηεο πνπ ζρεηίδνληαη κε ην θάπληζκα θαη ζηε ρεκηθή ζύζηαζε ηνπ θαπλίζκαηνο κε
                                                                   Το 37% των  απορριμάτων παγκοσμίως είναι
         βάζε ην Αλαιπηηθό Πξόγξακκα Βηνινγίαο, Γ’ γπκλαζίνπ. Αλαπηύμακε  ςεθηαθέο δεμηόηεηεο, θαηαλνήζακε  ηελ πνιιαπιόηεηα ησλ παξαγόλησλ πνπ κπνξνύλ λα νδεγήζνπλ  ζην
                                                                                                      PAFSE  ( Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Πρόγραμμα
         θάπληζκα, δηεξεπλήζακε ηνπο ιόγνπο γηα ηνπο νπνίνπο νη έθεβνη θαπλίδνπλ παξόιν πνπ γλσξίδνπλ ηνπο βηνινγηθνύο θηλδύλνπο  από ην θάπληζκα. Αλαπηύμακε αηνκηθή θαη
                                                                                                      Partnerships for Science Education )
                                                                   ❖  Η παραγωγή και η κατανάλωση
                                                                                                      Μετά από βιβλιογραφική έρευνα μέσω
                                                                     καπνού προκαλούν την έκλυση 84
                                          Σηην έρεσνα μας εζηιαζηήκαμε κσρίως  ζηοσς λόγοσς ποσ οι
                                                                                                      διαδικτύου που αφορούσε διάφορες διαλέξεις και
                                                                     εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του
                                                                                                      έρευνες από ΚΕΝΘΕΑ στην Κύπρο, Αρχή
                                                                    άνθρακα ετησίως.
                                          έθηβοι καηαλήγοσν ζηο κάπνιζμα.
         θνηλσληθή επζύλε γηα ζέκαηα δεκόζηαο πγείαο.
                                                                                                      Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου, καθώς και
                                           Διερεσνήζαμε ηνπο θύξηνπο ιόγνπο πνπ νη καζεηέο ηεο Γ’ ηάμεο
          Οη πεξηζζόηεξνη καζεηέο  ζπκθσλνύλ όηη νη έθεβνη δνθηκάδνπλ ην ηζηγάξν από πεξηέξγεηα αλ θαη είλαη πην   Σκοπός ηης έρεσνας :               ❖  Τα αποτσίγαρα περιέχουν μόλυβδο ο   γυμνασίου του σχολείου μας και στους γονείς
                                                                                                      έρευνες του ΚΕΘΕΑ Ελλάδας δημιουργήσαμε το
                                                                   ❖  Η  καλλιέργεια καπνού χρειάζεται
                                           ηνπ ζρνιείνπ καο θαη νη γνλείο/θεδεκόλεο ηνπο αλαθέξνπλ  γηα ην
          Αποηελέζμαηα
          αβέβαηνη από ηνπο γνλείο/θεδεκόλεο νη νπνίνη απαληνύλ κε πεξηζζόηεξε ζηγνπξηά.  Άιινη ιόγνη πνπ
                                                                                                      δικό μας ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο
                                           θάπληζκα ζηελ εθεβεία θαζώο θαη ηηο εηζεγήζεηο ηνπο ώζηε λα
                                                                    κάθε χρόνο 22 δισεκατομμύρια τόνους
                                                                    νερού.
          νδεγνύλ ηνπο  καζεηέο ζην θάπληζκα είλαη δηόηη θνβνύληαη ηελ απόξξηςε από νκάδα καζεηώλ κε ηνπο
                                                                                                      μας περιείχε 25 σημεία κλειστού τύπου, στα
                                           εκπνδίζνπκε ή θαη λα ζηακαηήζνπκε ην θάπληζκα ζηελ εθεβεία.
                                                                                                      οποία γινόταν αναφορά στους λόγους που
          πεξηζζόηεξνπο γνλείο/θεδεκόλεο  λα ζπκθσλνύλ  κε απηή ηελ άπνςε. Αλ νη καζεηέο θαπλίδνπλ από
          αληίδξαζε ζηνπο θαλνληζκνύο ηνπ ζρνιείνπ ε πιεηνςεθία καζεηώλ θαη γνληώλ /θεδεκόλσλ δελ ζπκθσλεί.
                                                                                                      οδηγούν τους  μαθητές/τριες στο κάπνισμα και 3
                                                                    οποίος διαρρέει στο νερό και
                                                                                                      ερωτήσεις ανοικτού τύπου, οι οποίες σχετίζονταν
                                           Μεθοδολογία
                                                                    καταλήγει στα ψάρια.
                                           Η έξεπλα μεθίλεζε αθνύ ζπκπιεξώζακε θαη ηα εξσηεκαηνιόγηα
                                                                                                      με εισηγήσεις  για αντιμετώπιση του
                                           STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Τν Γ1
                                                                                                      καπνίσματος από τους μαθητές. Δώσαμε
                                                                                                      ερωτηματολόγια σε όλους τους μαθητές της Γ’
                                           Γηα ηελ θαιύηεξε δηεμαγσγή ηεο έξεπλάο καο  θαη γεληθά ηνπ
                                           πξνγξάκκαηνο PAFSE δνπιέςακε νκαδηθά, Μεηά από βηβιηνγξαθηθή
                                                                                                     /κηδεμόνες τους. Μέσα από το πρόγραμμα
                                           έξεπλα κέζσ δηαδηθηύνπ πνπ αθνξνύζε δηάθνξεο δηαιέμεηο θαη
                                                                                                     PAFSE  αναπτύξαμε εννοιολογική  και
                                                                                                     επιστημολογική κατανόηση για επιστημονικές
                                           έξεπλεο από ΚΔΝΘΔΑ ζηελ Κύπξν, Αξρή Αληηκεηώπηζεο
                                            Δμαξηήζεσλ Κύπξνπ θαη κεηά από ηειεθσληθή ζπλνκηιία, θαζώο θαη
                                                                                                     έννοιες που αφορούν  στη δομή και λειτουργία
                                                                    ΝΙΚΟΤΙΝΗ ΔΕΝ ΑΝΑΙΡΕΙ ΤΗΝ
           Η  πιεηνςεθία ησλ καζεηώλ δηαθσλεί όηη, ε ζρνιηθή απνηπρία ζε ζηαζεξή βάζε είλαη αηηία γηα ην   σο ηκήκα ειέγρνπ θαη εκείο ην Γ2 σο πεηξακαηηθό.   Η ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΠΝΙΣΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ   βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Βιολογίας, Γ’
                                                                                                     του αναπνευστικού συστήματος του ανθρώπου,
                                            έξεπλεο ηνπ ΚΔΘΔΑ Διιάδαο, δεκηνπξγήζακε ην δηθό καο
                                                                   ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ
           θάπληζκα. Οη πεξηζζόηεξνη  καζεηέο θαη γνλείο/θεδεκόλεο ζπκθσλνύλ όηη, ην άγρνο, ν ζπκόο, ε ιύπε,
                                            εξσηεκαηνιόγην. Τν εξσηεκαηνιόγην καο πεξηείρε 25 ζεκεία θιεηζηνύ
                                                                                                     στις ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα
                                                                     ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ
                                            ηύπνπ, ζηα νπνία γηλόηαλ αλαθνξά ζηνπο ιόγνπο πνπ νδεγνύλ ηνπο
           νδεγνύλ ζην θάπληζκα. Η καγθηά είλαη αθόκα έλαο παξάγνληαο πνπ νδεγεί ζην θάπληζκα, κε ηελ
                                                                                                     και στη χημική σύσταση του καπνίσματος με
                                            έθεβνπο  καζεηέο ζην θάπληζκα θαη 3 εξσηήζεηο αλνηθηνύ ηύπνπ, νη
           ζπληξηπηηθή πιεηνςεθία ησλ γνληώλ /θεδεκόλσλ λα ζπκθσλεί ελώ ε κεηνςεθία ησλ καζεηώλ  έρεη
           αληίζεηε άπνςε.  Αβεβαηόηεηα  ππάξρεη ζηελ  πιεηνςεθία ησλ καζεηώλ, αλ ε ληθνηίλε δελ είλαη βιαβεξή.
                                            νπνίεο ζρεηίδνληαλ κε εηζεγήζεηο  γηα αληηκεηώπηζε ηνπ θαπλίζκαηνο
                                                                                                     γυμνασίου. Αναπτύξαμε  ψηφιακές δεξιότητες,
           Οη καζεηέο ζπκθσλνύλ όηη, ζηελ πξνεθεβηθή ειηθία δελ γλσξίδνπλ ηηο νπζίεο πνπ πεξηέρεη ην ηζηγάξν. Η
                                                                                                     κατανοήσαμε  την πολλαπλότητα των

           πιεηνςεθία ησλ γνληώλ /θεδεκόλσλ ζπκθσλεί  όηη, νη καζεηέο   ζεσξνύλ όηη, ην θάπληζκα δελ βιάπηεη
                                            ηεο Γ’ γπκλαζίνπ ηνπ ζρνιείνπ καο, ην νπνίν ζπκπιήξσζαλ ζε
                                                                                                     παραγόντων που μπορούν να οδηγήσουν  στο
                                            ρξόλν δηδαζθαιίαο. Σύλνιν ζπκπιεξσκέλσλ εξσηεκαηνινγίσλ 100.
                                            Σηνπο γνλείο/θεδεκόλεο ζηάιζεθε πξνζσπηθό κήλπκα ζρεηηθά κε ηελ
                                                                                                     οποίους οι έφηβοι καπνίζουν παρόλο που
                                                                                   Περιφερειακό Γυμνάσιο Ξυλοτύμπου
                                                                                   2023-2024
                                            έξεπλα  αιιά θαη κέζσ ηεο ειεθηξνληθήο δηνίθεζεο ηνπ ζρνιείνπ καο.
           .
                                                                                                     γνωρίζουν τους βιολογικούς κινδύνους  από το
           ζνβαξά ηελ πγεία.                από ηνπο καζεηέο.  Γώζακε εξσηεκαηνιόγηα  ζε όινπο ηνπο καζεηέο                                                                                       κάπνισμα, διερευνήσαμε τους λόγους για τους
                                            Τα εξσηεκαηνιόγηα ζπκπιεξώζεθαλ κε ηνλ παξαδνζηαθό ηξόπν.
                                                                                   Μαθητές/Μαθήτριες του Τμήματος  Γ’2
                                                                                                     κάπνισμα. Αναπτύξαμε ατομική και κοινωνική
                                            Σύλνιν ζπκπιεξσκέλσλ εξσηεκαηνινγίσλ από γνλείο/θεδεκόλεο
                                                                                  Υπεύθυνη καθηγήτρια: Παναγή Άννα ( Βιολόγος)
                                                                                                     ευθύνη για θέματα δημόσιας υγείας.
                                            75. Η επεμεξγαζία έγηλε κέζσ ηνπ ινγηζκηθνύ πξνγξάκκαηνο Δxcel.
                                            Με βάζε ηα απνηειέζκαηα ηεο έξεπλάο καο, απνθαζίζακε λα
                                             πξνβάινπκε έλα ζύληνκν ζεαηξηθό ζην νπνίν ζέιακε λα δείμνπκε κε
                                             έλαλ ηδηαίηεξν ηξόπν θάπνηεο αηηίεο πνπ κπνξνύλ λα νδεγήζνπλ ηνπο
                                             νη νπνίνη ζα κπνξνύζαλ λα επεξεάζνπλ ζεηηθά ηνπο καζεηέο λα
                                             ζηακαηήζνπλ απηή ηε θαθή ζπλήζεηα, πξηλ γίλεη ρξόληα εμάξηεζε.
            Η ελεκέξσζε πνπ γίλεηαη γηα βιαπηηθέο ζπλέπεηεο ηνπ θαπλίζκαηνο δελ είλαη επαξθήο από ηελ   έθεβνπο καζεηέο ζην θάπληζκα, θαζώο  θαη θάπνηνπο παξάγνληεο,
                                             .
            θνηλόηεηα θαη από ην ζρνιείν, ζύκθσλα κε ηελ πιεηνςεθία ησλ γνληώλ/θεδεκόλσλ. Οη πεξηζζόηεξνη
            καζεηέο δελ έρνπλ ζίγνπξε άπνςε. Η έιιεηςε επηθνηλσλίαο κε ηνπο γνλείο/θεδεκόλεο νδεγεί ηνπο
            έθεβνπο ζην θάπληζκα. Οη πεξηζζόηεξνη από ηνπο καζεηέο θαη γνλείο/θεδεκόλεο δελ έρνπλ ζαθή
            άπνςε, αλ νη καζεηέο μεθηλνύλ ην θάπληζκα ζηελ εθεβεία, επεηδή είλαη εζηζκέλνη ζηελ ληθνηίλε ιόγσ
            παζεηηθνύ θαπλίζκαηνο. Η ζπληξηπηηθή πιεηνςεθία ησλ καζεηώλ δελ ζπκθσλεί ελώ νη
             γνλείο/θεδεκόλεο έρνπλ δηραζκέλεο απόςεηο όηη, νη ππεξπξνζηαηεπηηθνί γνλείο έρνπλ πεξηζζόηεξεο
             πηζαλόηεηεο λα έρνπλ παηδηά πνπ λα θαπλίδνπλ. Τν ίδην ζπκβαίλεη θαη κε ηελ άπνςε όηη νη γνλείο πνπ
             ζέηνπλ όξηα ζηα παηδηά ηνπο, ηα πξνζηαηεύνπλ ζε κεγάιν βαζκό από ην θάπληζκα. Όηαλ νη
             γνλείο/θεδεκόλεο είλαη θαπληζηέο, θαηά ηε ζπληξηπηηθή πιεηνςεθία ησλ καζεηώλ ε νπνία ζπκθσλεί
             απόιπηα, επεξεάδνπλ ηα παηδηά ηνπο ηα νπνία ηείλνπλ λα μεθηλνύλ ην θάπληζκα πην εύθνια. Οη
             θαζεγεηέο θαπληζηέο επεξεάδνπλ ιηγόηεξν ηνπο καζεηέο. Η πιεηνςεθία ησλ καζεηώλ θαη
             γνληώλ/θεδεκόλσλ ζπκθσλεί όηη ην θάπληζκα δελ βιάπηεη κόλν ηνπο ελήιηθεο αιιά θαη ηνπο λένπο.
                                                    Τμήμα: Γ2
                                                  Υπεύθσνη καθηγήηρια:
                                                    Άννα Παναγή
                                                   Καθηγήηρια Βιολογίας
                                                 Περιθερειακό Γσμνάζιο Ξσλοηύμποσ
                                                     2023-2024
                                                    Αλαθέξνληαο ζηνπο  καζεηέο ελλννύκε καζεηέο θαη καζήηξηεο
             Σσμπεράζμαηα-Ειζηγήζεις - Τρόποι ανηιμεηώπιζης ηοσ καπνίζμαηος
               Σπκκεηνρή ησλ καζεηώλ ζε αζιεηηθέο δξαζηεξηόηεηεο, πεξηβαιινληηθά πξνγξάκκαηα θαη ζπκκεηνρή ζε δξάζεηο πνπ αθνξνύλ θηιαλζξσπηθνύο ζθνπνύο.
               Απζηεξή επνπηεία ζηα ζρνιεία θαη απζηεξόηεξεο πνηλέο, απζηεξόηεξνη λόκνη γηα ηνπο ελήιηθεο θαπληζηέο θαη ηνπο ηδηνθηήηεο ησλ θέληξσλ αλαςπρήο.
               Οη γνλείο θαη νη δάζθαινη/θαζεγεηέο λα ςάμνπλ ην κέζα ηνπ παηδηνύ θαη ηνπο ιόγνπο πνπ νδήγεζε ην παηδί ζην θάπληζκα θαη λα βξνπλ ηξόπνπο λα ην ζηακαηήζεη. Πάλσ απ’όια
               Καιύηεξε επηθνηλσλία γνληώλ/θεδεκόλσλ θαη ζρνιείνπ θαη λα ππάξρνπλ πην πνιιέο θαη ζπρλέο ελεκεξώζεηο ( ζεκηλάξηα) ζην ζρνιείν από εηδηθνύο θαη γηα ηα παηδηά κηθξόηεξεο
               ειηθίαο. Να γίλεηαη θαιύηεξε ελεκέξσζε ησλ γνληώλ/θεδεκόλσλ γηα ηηο βιαπηηθέο ζπλέπεηεο ηνπ θαπλίζκαηνο ώζηε λα είλαη πην θαηαιπηηθή ε ζρέζε πνπ δηακνξθώλεη ην παηδί
              είλαη ε απηνπεπνίζεζε ζην θάζε παηδί.
                Σπλαληήζεηο κε άηνκα πνπ βίσζαλ ηηο ζπλέπεηεο ιόγσ ηζηγάξνπ.
               Γηαθώηηζε γηα ηελ Παγθόζκηα Ηκέξα Δλαληίνλ ηνπ Καπλίζκαηνο, 31 Μαΐνπ.
               κε ην ηζηγάξν.
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57